söndag 30 augusti 2009

Konsten att vara människa.


Frågan om konsten att vara en människa ramlade över mig vid ett samtal med en granne i vårt grovkök. Det är i kök och grovkök de tunga frågorna ventileras, där finns det god värme och nära till mjölkchokladen i kylskåpet.

Men är det en konst att vara en människa? För att bearbeta den frågan måste jag ta reda på om det finns förutsättningar att ge ett svar på den. Hjärnan får läggas i växel och då tänker jag att intellektet måste arbeta. Trots min ålder kan jag inte beskriva definition på ”intellekt” och ordets böjningar.
Det är alltså bildande att skriva en blogg, jag skall ta mig an ordet bildning också. Det slår mig att kanske jag avslöjar min bildning genom att erkänna min brist på kunskap. Man blir aldrig för gammal att lära.
I National Encyklopedien står det följande:

intellekt, tankeförmåga, förnuft, förstånd.
intellektualism, strävan att förklara psykiska förlopp med utgångspunkt från förståndet.
intellektuell, som har att göra med intellektet, förnuftsmässig.
intellektuell, en mångtydig benämning på den som med sina idéer söker påverka samhällsutvecklingen.

Då har vi alla ett intellekt, med varierande förmåga presentera intellektualism och jag har inget emot att tro att jag är intellektuell även om jag inte försöker påverka samhällsutvecklingen.
Jag tror att den som definieras som en ”intellektuell person” vanligen syftar på kulturpersonligheter, akademiker, forskare och andra som gräver i sin egen tankeverksamhet.
Nu har jag just knuffat mig själv ut ur den intellektuella kretsen, med ett leende. Konst-igt.

Bildning. Det är lite svårare att sätta en kort bra definition på. Jag surfade ut och läste om hur några författare beskriver ”bildning”. Håkan Nesser säger:
citat:
”Bildning handlar också om att kunna se referenser; filmer, teater, musik och litteratur är fulla av små blinkningar till andra, tidigare verk. Om man förstår åtminstone en del av inspirationskällorna, kan man få ut mer av det man ser.

Tyvärr har begreppet bildning fått en negativ klang. Det låter som ett intellektuellt klassmärke, men så ska det inte vara. Det som fått dåligt rykte handlar nog mer om skrytbildning, när man slänger sig med kunskap för att verka påläst.

I själva verket är det obildning som är hemsk, att det finns en trend som säger att det är häftigt att vara dum. Ju mer kunskap du har, desto mindre risk för att du blir främlingsfientlig. Okunskap är farlig. Det är därför rasister är korkade.”
slut citat.

Jag kommer fram till att bildning är kunskap och förmåga att koppla ihop idéer, tankar och se ett sammanhang till andra företeelser runt om oss. Det hävdas att bildning inte är detsamma som utbildning men det är som med pengar:
Man blir inte lyckligare av pengar men det är tusan så mycket enklare att leva.
Man blir inte mer bildad av utbildning men det hjälper.

Då står vi i köksvärmen och undrar över konsten att vara människa.
För mig själv har det aldrig varit något konstigt att vara människa, men tittar jag på mina medmänniskor och jämför mitt med sätt att vara så nog ser jag skillnader.
Problemet idag tycker jag är att många människor undviker att vara människor.

Vi är (inte minst jag själv) så handfängslade till det moderna samhällets rutiner att världen brakar ihop om man missar det där TV-programmet som börjar kl 21.
Idag är så många så rädda för att ”störa”, det blir inte stört något alls och vi fortsätter att vara tysta var och en på sitt håll. Ändå finns det en längtan att träffa andra, men man är ju så ”trött”. Den bästa adrenalinkick man kan få är dörrklockan som börjar ringa helt oplanerat.

Konsten att vara människa är konsten att våga vara sig själv. Det är det inte många som klarar av därför att om man är sig själv utsätts man för risken att bryta mot normen. De som gör just det, bryter mot normen får uppmärksamhet, positiva och negativa skällsord och passar inte ”in”.
Men de vågar. Den som vågar vinner respekt.

Några av de mest bildade och intellektuella personer jag träffat har haft sju-årig folkskola om ens det. Det bekräftar att utbildning och bildning inte är samma sak. Det man lär sig i skolan är utbildning, det man lär sig i livet är bildning. Förutsatt att man vill lära och lyssna.

Jag har det så bra. Tänk er att där ligger jag på soffan trött och lat och tar igen mig.
Plötsligt ringer det på dörren och en yngre granne kommer in och hojtar:
”Upp med dig, gubbe! Ligg inte där och lata dig!”
Sådant berikar vardagen, vardagen är livet.
Det är alltså olika för var och en, vi är ju olika som människor.

Vem kom på den frågeställningen, ”Konsten att vara människa?”
Måste ha varit en intellektuell rackare…
Alltså: Konsten att vara människa är att våga vara.

Det är också insikten att leva ett sådant liv att
tanke stämmer med känsla stämmer med handling.

Det är allt för augusti.
Kom ihåg att: Busvisslingar och applåder lämnas i kassan, tack.

Emaila, klicka här...
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar