fredag 10 april 2009

Påskjuridik.



Jag får input från vänner i cybervärlden och om du vill gnugga geniknölarna lite har jag lite läsning här. Då jag själv haft lite tankar om fildelning, eller rättare sagt filnerladdning är dessa artiklar läsvärda.

Vi struntar i lagen. (DN Opinion)


Ett hot mot svensk industri? (cybernormer.se)


Idag läste jag om fallet i Jönköping om den nedlagda rättegången efter att offret begått självmord. Jag saknar ord. Det är alltså för gräsligt att en våldtäktsman skall kunna slippa undan på det här viset.

Många är upprörda. Jag också! (Sveriges Radios artikel)

En lärd man yttrade en gång till mig under en jogging-runda att
lagen handlar inte om rättvisa,
lagen handlar om tolkning.
Man blir skrämd när man ser konsekvenserna av det som nu händer i Jönköpingsfallet.
Ta död på offret så blir du skuldfri, eller offret dör, alltså... hur får man ihop det?
Det står i rubriken visserligen ordet "misstänkt", dömer jag förhastat?
Som Gunder Hägg en gång sa i en intervju, -"Jag kan ha fel, men det är knappast troligt".

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar